Η Triumph έχει βάλει σκοπό να ανέβει στο υψηλότερο σκαλί των μεγάλων adventure on-off μοτοσυκλετών, με την νέα Tiger 1200. Ένα εξίσου σημαντικό μοντέλο για την χρονιά που διανύουμε όπως παράλληλα και με το Tiger 660.
Βέβαια αυτό δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη και δεν είναι τυχαία η δουλειά που έχει κάνει η BMW για να φτάσει εδώ που έχει φτάσει, η σελίδα όμως γύρισε για την Triumph και γύρισε με μεγάλη επιτυχία.
Βρεθήκαμε στην Πορτογαλία για την παγκόσμια παρουσίαση ολόκληρης της οικογένειας Tiger 1200 και όταν λέω ολόκληρης εννοώ και των πέντε εκδόσεων, που δεν μπορεί μια θα είναι του γούστου σας. Υπάρχει η GT, η GT Pro, η GT Explorer, η Rally Pro και τέλος η Rally Explorer. Όλες οι νέες Tiger μοιράζονται τον ίδιο κινητήρα των 1.200 κυβικών εκατοστών που αποδίδει 149 ίππους στις 9.000 στροφές και ροπή 130 κιλά στις 7.000 στροφές και είναι προδιαγραφών Euro 5.
Για την ακρίβεια ο κυβισμός της είναι στα 1.160 και είναι κατά τι μικρότερος από το μοντέλο που αντικαθιστά. Και για να είμαστε πιο ακριβείς σε αυτά που γράφουμε το μόνο που έχει μείνει ίδιο από την προηγουμένη γενιά είναι το όνομα Tiger γιατί κατ’ άλλα έχουμε μια ολοκληρωτική μεταμόρφωση και όχι μια απλή βελτίωση.
Η πρώτη μέρα της οδηγικής παρουσίασης ξεκίνησε κατευθείαν στα βαθιά οδηγώντας την χωμάτινη έκδοση Rally Pro σε μια ειδικά διαμορφωμένη περιοχή με σημείο εκκίνησης και τερματισμού μια πίστα MX. Αν και μας έλειπε η εξοικείωση με την μοτοσυκλέτα, από τα πρώτα κιόλας μέτρα στο χώμα καταλαβαίνω πως σήμερα θα περάσουμε καλά!
Συστατικά της επιτυχημένης ημέρας όπως αποδείχτηκαν ήταν η σωστή κατανομή βάρους και το άριστο ζύγισμα και βέβαια η άμεση απόκριση γκαζιού του 1200 που κυριολεκτικά ζωγράφιζε στο δύσκολο και γλιστερό πεδίο δράσης μας. Το κομμάτι της διαδρομής τα είχε όλα, τεχνικά κομμάτια, μικρά αλματάκια, μεγάλες πατημένες ευθείες που μάζευαν αρκετά χιλιόμετρα στο κοντέρ και από σπιναρίσματα άλλο τίποτα. Όρεξη να έχεις και φαντασία.
Οι χάρτες οδήγησης που δουλέψαμε στο χώμα ήταν ο Rally Pro και ο Rally με τον πρώτο να καταργεί το ABS και στους δύο τροχούς, σε αντίθεση με τον Rally που το διατηρεί με μικρή δράση μπροστά, ενώ το Traction απενεργοποιείται και αυτό εντελώς.
Η απόκριση του γκαζιού και η ροπή του τρικύλινδρου κινητήρα ήταν τέτοια που σου επιτρέπει να έχεις ακόμα και μια μόνο ταχύτητα και να παίζεις με αυτή. Πλάσαρέ σε για να μπεις σε στροφή, ανοίγεις γκάζι γιατί έχεις μπροστά σου ευθεία πατημένη, περνάς από νερόλακκους με όσα έχεις στο κοντέρ χωρίς να κλείνεις γκάζι και πάλι τούμπλαλιν.
Αυτό που σκέφτηκα ακόμα μια φορά είναι, ποιος θα την πάει έτσι ρε διάολε αυτή την μοτοσυκλέτα.
Ένας στους δέκα ή ακόμα καλύτερα ένας στους πενήντα. Το εντυπωσιακό με τις μεγάλες μοτοσυκλέτες είναι να τις βλέπεις πως διαχειρίζεται με μαεστρία όλος αυτός ο όγκος των 240 κιλών και ειδικά στο χώμα.
Και τα πέντε μοντέλα της οικογένειας έχουν ηλεκτρονικές ημιενεργητικες αναρτήσεις Showa, με 49άρι αντεστραμμένο πιρούνι καθώς και άξονα μετάδοσης κίνησης που προσδίδει ακόμη περισσότερους πόντους στην τουριστική χρήση της μοτοσυκλέτας αλλά και στο χώμα που δεν παρατηρήσαμε κανένα ανασήκωμα της μοτοσυκλέτας σε άνοιγμα γκαζιού, πράγμα αξιοσημείωτο για άξονα σε χώμα.
Οι αναρτήσεις ρυθμίζουν ηλεκτρονικά ως προς την προφόρτιση των ελατηρίων, από Comfort σε Hard σε εννέα στάδια, με τις αποσβέσεις να προσαρμόζονται συνεχώς μόνες τους, λειτούργησαν άψογα ολόκληρή την μέρα κάτω από αρκετά γρήγορο ρυθμό ισοπεδώνοντας πραγματικά ότι έβλεπαν μπροστά τους.
Ο συνδυασμός φρένων με Brembo Stylema με ακτινική τρόμπα της Magura αποδείχτηκε εξαιρετικός στο χώμα, που παρά την πίεση ουτε έβρασαν αλλα ουτε έχασαν καθόλου σε απόδοση.
Η θέση οδήγησης προσωπικά μου φάνηκε τέλεια, το τιμόνι ήταν σε σωστή απόσταση χωρίς να χρειάζονται αποστάτες, τα μάρσπιε τεράστια με την μπότα να πατάει γερά και δυνατά ενώ τα πόδια κούμπωσαν και αυτά ιδανικά στο ρεζερβουάρ. Δεν ξέρω μήπως αναβάτης με πάνω από 1,80 ύψος έχει διαφορετική άποψη όσον αφορά την όρθια στάση σώματος.
Και οι πέντε εκδόσεις έχουν διαφορετικό απόβαρο, ανάλογα με την έκδοση. Ελαφρύτερη από όλες είναι η GT και η Rally στα 240 κιλά και φτάνουμε μέχρι τα 261 κιλά για την Rally Explorer. Επίσης δεν έχουν όλες το ίδιο ύψος σέλας, ούτε και ίδιο τιμόνι. Ανάλογα το μοντέλο και τη χρήση για την οποία προορίζεται, η θέση οδήγησης αλλάζει προσαρμοζόμενη καλύτερα στις προτιμήσεις του κάθε αναβάτη.
Όλα τα μοντέλα εφοδιάζονται με μια μεγάλη οθόνη TFT 7 ιντσών η οποία έρχεται με ένα ειδικό γυαλί για μείωση των αντανακλάσεων. Έχουν μονάδα ελέγχου που παρακολουθεί όλες τις λειτουργίες του κινητήρα, 4 χάρτες οδήγησης (Road, Rain, Sport Off-road και εκδόσεις Pro).
Υπάρχει συνδεσιμότητα με το My Triumph Connectivity System, καθώς και υποστήριξη κάμερας Go Pro, που θεωρητικά αποτελεί καθημερινό gadget για τους αναβάτες αυτής της κατηγορίας μοτοσυκλετών.
Η διαφορά του στησίματος του κάθε μοντέλου της νέας Tiger αφορά όπως είπαμε τη θέση οδήγησης και το τιμόνι, αλλά και όπως είναι αναμενόμενο έχουν αναρτήσεις με ελαφρώς διαφορετικές διαδρομές, αλλά και διαφορετικές ζάντες, ακόμη και ελαστικά. Η προσπάθεια της Triumph να εξειδικεύσει το κάθε μοντέλο και όχι απλά να τοποθετήσει αυτοκόλλητα που τις διαφοροποιεί, στέφεται με επιτυχία, αφού οι μηχανικοί της ασχολήθηκαν με τη λεπτομέρεια του διαφορετικού στησίματος κάθε μοντέλου.
Επίσης διαφορετικής χωρητικότητας είναι και τα δυο ρεζερβουάρ για τις GT Explorer και Rally Explorer τα οποία είναι 30 λίτρων ενώ για τις υπόλοιπες τρεις εκδόσεις είναι 20 λίτρα, κάτι που δείχνει κιόλας τον πιο περιπετειώδη προσανατολισμό αυτών των δύο εκδόσεων.
Η δεύτερη μέρα της παρουσίασης περιλάμβανε άσφαλτο και οδήγηση των υπολοίπων εκδόσεων, από την απλή GT, στην GT Pro και από την GT Explorer στην Rally Explorer. Δυστυχώς η έκπληξη που μας περίμενε ήταν η πρωινή βροχή με το καλημέρα. Πως αλλιώς θα λέγαμε ότι τα είδαμε όλα…
Η πρώτη επαφή έρχεται με την επιβλητική Rally Explorer που σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσα να την παρομοιάσω με μια GS ADVENTURE όπως άκουσα εδώ και ο λόγος είναι ότι ο όγκος της μοτοσυκλέτας είναι μαζεμένος. Δεν υπάρχει αυτή η υπερβολή και το πρήξιμο που μοιάζει με παγκόσμιο πρωταθλητή body building.
Ο δρόμος είναι αρκετά γλιστερός η ρύθμιση είναι ενεργοποιημένη στο mode Rain με περιορισμό ιπποδύναμης και όλο το γκρουπ είναι προσεκτικό προσπαθώντας να βρει λίγο τα πατήματα του πάνω στα Tiger παίζοντας με το στήσιμο των αναρτήσεων καθώς άλλο στήσιμο έχουν τα Rally και άλλο τα GT στην άσφαλτο και βέβαια σημαντικός παράγοντας στο βρεγμένο οδόστρωμα ότι τα Rally έρχονται με 21 μπροστινό τροχό ενώ τα GT με 19, με ελαστικά πρώτης τοποθέτησης τα Metzeler Karoo Street.
Δεν ξέρω αν ήμουν τόσο προσεκτικός στην οδήγηση μου, η μοτοσυκλέτα πάντως δεν έκανε το παραμικρό κιχ να γλιστρήσει η να μου δώσει ασάφεια μπροστινού. Σημειώστε πως η έκδοση Rally είναι και με συν 20 χιλιοστά παραπάνω διαδρομή ανάρτησης από τις ασφάλτινες εκδόσεις GT.
Η βροχόπτωση σταματάει και ο ρυθμός της οδήγησης αρχίζει και γίνεται γρηγορότερος, εν το μεταξύ έχουμε κάνει και τις πρώτες αλλαγές μοτοσυκλέτας έχοντας εικόνα και για την έκδοση GT Explorer και GT PRO.
Ο νέος τρικύλινδρος κινητήρας των 150 ίππων είναι βελούδινος όπως ακριβώς και το κιβώτιο ταχυτήτων, δεν μεταφέρεται κανένας κραδασμός πουθενά, η ροπή είναι διαθέσιμη από πολύ χαμηλά και η απόκριση του γκαζιού άμεση να κυνηγηθείς στους δρόμους της πορτογαλικής υπαίθρου.
Οι δυο μεγάλες εκδόσεις Rally Explorer και GT Explorer εφοδιάζονται με δύο συστήματα παθητικής ασφάλειας, το Blind Spot Assist και το Lane Change Assist. Κοινώς ραντάρ το οποίο δείχνει στους καθρέπτες τα τυφλά σημεία που υπάρχουν στις μοτοσυκλέτες. Το πρώτο ειδοποιεί αν κάποιο όχημα είναι πολύ κοντά στο πίσω μέρος της μοτοσυκλέτας και το δεύτερο σύστημα είναι ίδιο με αυτό των αυτοκινήτων, όπου ειδοποιεί κατά την αλλαγή λωρίδας για όχημα που βρίσκεται σε εν δυνάμει τροχιά σύγκρουσης, αλλά είναι έξω από το εύρος του οπτικού πεδίου του καθρέφτη.
Τα mode οδήγησης είπαμε είναι τα Road, Rain και Sport για το βασικό μοντέλο. Για τις GT Pro και GT Explorer υπάρχει επιπλέον ένα Off Road mode καθώς και μία ρύθμιση που μπορεί να την προγραμματίσει ο αναβάτης.
Τα τελευταία χιλιόμετρα της πανευρωπαϊκής παρουσίασης γίνονται πάνω στο GT Explorer με το ασφαλτινο στήσιμο να συμβάλει κατά πολύ στις γρήγορες αλλαγές κατεύθυνσης και στο πλάγιασμα της μοτοσυκλέτας τελειώνοντας πολύ εύκολα τα περιθώρια πρόσφυσης του ελαστικού.
Τα φρένα δουλεύουν άψογα και στην άσφαλτο δίνοντας ένα άμεσο φρενάρισμα χωρίς να βράσουν καθόλου κάτω από πίεση ενώ άψογο στην λειτουργία του ήταν και το Cornering ABS της Contintental.
Η εργονομία της θέσης οδήγησης μελετήθηκε αποκλειστικά για τουριστική χρήση, η σελά είναι άνετη, δεν κουράζει καθόλου, το τιμόνι είναι σε τέτοια θέση που σε συνδυασμό με τα χαμηλά τοποθετημένα μαρσπιέ προσφέρει μια πολύ καλή και ξεκούραστη στήριξη ενώ η ζελατίνα τέλος ρυθμίζεται εύκολα με το ένα χέρι ακόμα και εν κινήσει με πολύ ικανοποιητική κάλυψη από τον αέρα.
Αλήθεια δεν ξέρω τι άλλο να πω για την μετάλλαξη του νέου Tiger 1200, νομίζω όμως πως όλοι οι δημοσιογράφοι παγκοσμίως έμειναν εντυπωσιασμένοι από τον βαθμό εξέλιξης της μοτοσυκλέτας τόσο στις ασφαλτικές εκδόσεις όσο και στις χωμάτινες, με την Triumph όχι απλά να ανεβάζει τον πήχη πολύ ψηλά αλλά να διεκδικεί και το ψηλότερο σκαλί του βάθρου.
Στην αναλυτική παρουσίαση εντός Ελλάδος θα μπορούμε να έχουμε μια πιο εμπεριστατωμένη άποψη η οποία όπως και στο Tiger 660 δεν πιστεύω να αποκλίνει πολύ της πορείας της.