Ducati Panigale V4 R: Σε ρύθμιση πίστας η νέα Desmosedici Stradale R προσφέρει 240,5 ίππους στις 15.500 σ.α.λ. και συνεχίζει έως τις 16.500 σ.α.λ. (στην έκτη ταχύτητα): εξαιρετικά νούμερα για μια μοτοσυκλέτα ευρείας παραγωγής.
Στο τέταρτο επεισόδιο της διαδικτυακής σειράς Ducati World Première, ο κατασκευαστής με έδρα τη Μπολόνια παρουσίασε τη νέα Panigale V4 R https://www.youtube.com/watch?v=ngl5iVtlMxc. Με αυτή τη μοτοσυκλέτα, η Ducati επιβεβαιώνει για μία ακόμη φορά την ασυναγώνιστη αποστολή της: να προσφέρει στους οπαδούς της τις πιο εξελιγμένες και εκλεπτυσμένες τεχνολογικές λύσεις, οι οποίες φέρνουν τις supersport μοτοσυκλέτες ακόμη πιο κοντά στις αγωνιστικές που χρησιμοποιούνται στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα SBK.
Η νέα Ducati Panigale V4 R είναι άμεσα αναγνωρίσιμη χάρη στα φτερά από ανθρακονήματα που είναι βαμμένα στα χρώματα από το MotoGP ενσωματώνοντας τις λευκές ενδείξεις με τον αριθμό «1». Για πρώτη φορά, η μοτοσυκλέτα θα παραχθεί σε αριθμημένη σειρά με τον προοδευτικό αριθμό και το όνομα του μοντέλου να εμφανίζεται στο αλουμινένιο τιμόνι.
Η καρδιά της Panigale V4 R βασίζεται στο νέο Desmosedici Stradale R των 998 κ.εκ.. Ένας κινητήρας ικανός να φτάνει τις 16.500 σ.α.λ. με έκτη ταχύτητα (16.000 στις υπόλοιπες σχέσεις) και να αποδίδει την μέγιστη ισχύ των 218 ίππων στις 15.500 σ.α.λ. (συμβατό με Euro-5*), νούμερα που αποτελούν σημείο αναφοράς στο χώρο των supersport μοτοσυκλετών, ίδιου κυβισμού. Σε σύγκριση με την προηγούμενη έκδοση και παρά τις όλες βελτιώσεις, η νέα Desmosedici Stradale R έχει ελαφρώς μειωμένες επιδόσεις λόγω του περιορισμού που δημιουργεί το σύστημα της εξάτμισης που συμμορφώνεται με την αυστηρή νόρμα Euro-5.
Ωστόσο, η πλήρης απόδοση του κινητήρα, εμφανίζεται με την τοποθέτηση της αγωνιστικής εξάτμισης με την ισχύ να ανέρχεται στους 237 ίππους, 3 περισσότερους από την προκάτοχο.
Η εξέλιξη του κινητήρα της νέας Panigale V4 R περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός ειδικού λαδιού που εξελίχθηκε από τη Shell σε συνεργασία με την Ducati Corse. Το νέο λιπαντικό υψηλής απόδοσης εγγυάται 10% μείωση των μηχανικών τριβών και έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της μέγιστης ισχύος κατά 3,5 ίππους, η οποία στο όριο του περιοριστή αυξάνεται κατά 4,5 ίππους. Η σύνθεση αυτού του λαδιού βασίζεται στη χρήση πρόσθετων αγωνιστικής φόρμουλας, ειδικά για υψηλόστροφους κινητήρες ξηρού συμπλέκτη. Όπως στους κινητήρες MotoGP και SBK, στην πραγματικότητα ο ξηρός συμπλέκτης είναι αυτός που επιτρέπει τη χρήση πρόσθετων, που θα καθιστούσαν προβληματική τη μετάδοση της ροπής στην περίπτωση υγρού συμπλέκτη. Αυτά τα χημικά στοιχεία προστίθενται, σε ειδικές ποσότητες και ποσοστά, στο βασικό λάδι ώστε να διασφαλιστεί η σωστή αναλογία μεταξύ απόδοσης και προστασίας του κινητήρα.
Χάρη στον συνδυασμό της αγωνιστικής εξάτμισης και του αποκλειστικά εξελιγμένου λιπαντικού, η μέγιστη ισχύς της Panigale V4 R μπορεί να φτάσει τους εκπληκτικούς 240,5 ίππους.
Αυτοί οι αριθμοί είναι εφικτοί χάρη στην υιοθέτηση εξελιγμένων τεχνολογικών λύσεων που προέρχονται από τον μαγικό κόσμο του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Για πρώτη φορά σε μία μοτοσυκλέτα δρόμου χρησιμοποιούνται διάτρητες «gun drilled» μπιέλες τιτανίου που έχουν κατά μήκος οπές διαμέτρου 1,6 χλστ. Μία λύση που επιτρέπει τη διέλευση του λαδιού από την κεφαλή στο μικρότερο κάτω άκρο, βελτιώνοντας τη λίπανση και την αξιοπιστία σε ακραίες συνθήκες.
Τα έμβολα της Desmosedici Stradale R έχουν ειδικά επεξεργασμένη επιφάνεια με επένδυση DLC (Diamond Like Carbon), μια λύση που χρησιμοποιείται σε αγώνες MotoGP και Formula 1, η οποία μειώνει τις τριβές και εφαρμόζεται για πρώτη φορά σε κινητήρα μοτοσυκλέτας δρόμου. Επιπρόσθετα, τα έμβολα έχουν μια νέα γεωμετρία που τα καθιστά 5 γραμμάρια ελαφρύτερα (ίσο με το 2% του βάρους τους) μειώνοντας έτσι τις δυνάμεις αδράνειας, προς όφελος της αξιοπιστίας.
Στις λοιπές αναβαθμίσεις περιλαμβάνεται ένα πιο επιθετικό προφίλ των έκκεντρων εισαγωγής, για μεγαλύτερη ανύψωση (1 mm), η οποία βελτιώνει την αναπνοή του κινητήρα στις υψηλές στροφές και αυξάνοντας τη μέγιστη ισχύ σε συνδυασμό με την αγωνιστική εξάτμιση.
Έχοντας πάντα ως στόχο τη βελτίωση της απόδοσης στην πίστα, η Panigale V4 R υιοθετεί τις ίδιες σχέσεις μετάδοσης που χρησιμοποιούν οι μοτοσυκλέτες που αγωνίζονται στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα SBK. Όπως συνέβαινε ήδη με τη Panigale V4 S 2022, με την επιμήκυνση της πρώτης σχέσης (+ 11,6 %), της δεύτερης (+ 5,6%) και της έκτης (+ 1,8%), σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο. Έτσι, η πρώτη σχέση γίνεται πιο ωφέλιμη σε οδήγηση πίστας, προσφέροντας τα πλεονεκτήματα της καλύτερης διαχείρισης του κινητήρα κατά το φρενάρισμα και της καλύτερης επιτάχυνσης κατά την έξοδο από τις στροφές. Επιπλέον, η μικρότερο «απόσταση» μεταξύ της πρώτης και δεύτερης σχέσης επιτρέπει στο Ducati Quick Shift να λειτουργεί πιο αποτελεσματικά.
Επίσης, η Desmosedici Stradale R στην έκδοση του 2023 είναι εξοπλισμένη με νέο ξηρό συμπλέκτη που προέρχεται από την εξέλιξη της έκδοσης που χρησιμοποιείται στο WorldSBK από την επίσημη ομάδα της Ducati. Η διάμετρος και το αξονικό μήκος υπολείπονται κατά 24 χλστ.), ενώ το σημαντικότερο είναι πως το βάρος έχει μειωθεί κατά περίπου 800 γραμμάρια.
Η μεγαλύτερη απόδοση της νέας Panigale V4 R στη πίστα επιτυγχάνεται και χάρη στην υιοθέτηση όλων των ηλεκτρονικών αναβαθμίσεων που έχουν ήδη εισαχθεί στις Panigale V4 ’22 και ’23. Όπως είναι τα εξελιγμένα Power Modes, η νέα πληροφόρηση «Track Evo» στο πίνακα οργάνων, η νέα χαρτογράφηση του κινητήρα με βαθμονόμηση για κάθε σχέση, οι βελτιώσεις στο σύστημα ελέγχου πρόσφυσης Ducati και στο σύστημα Ride By Wire, αλλά και η υιοθέτηση της λειτουργίας Engine Brake Control EVO 2, της νέας λειτουργίας για το DQS και την αναβάθμιση του ελέγχου του ανεμιστήρα ψύξης.
Για να γίνει η Panigale V4 R ακόμη πιο γρήγορη και πιο εύχρηστη στην αγωνιστική της χρήση, έχει υιοθετηθεί το Power Mode που έχει ήδη εφαρμοστεί με επιτυχία στις Panigale V4 και V4 S, βαθμονομημένο αποκλειστικά για τον κινητήρα της Desmosedici Stradale R. Υπάρχουν τέσσερις λειτουργίες κινητήρα: οι Full, High, Medium, Low. Οι Full και Low είναι νέες, ενώ οι High και Medium έχουν αναθεωρηθεί.
Η λειτουργία Full Power επιτρέπει στον κινητήρα να αποδίδει την πλήρη απόδοση του χωρίς ηλεκτρονικές παρεμβάσεις, εκτός από την πρώτη ταχύτητα. Για τις λειτουργίες Medium και High Power Modes, έχει εξελιχθεί ένα νέο σύστημα διαχείρισης Ride by Wire με ειδική βαθμονόμηση για καθεμία από τις έξι ταχύτητες, που διασφαλίζει ότι ο αναβάτης έχει πάντα τη βέλτιστη απόδοση κάθε φορά που ανοίγει το γκάζι. Από την άλλη, το Low Power Mode έχει σχεδιαστεί για οδήγηση στο δρόμο ή για επιφάνειες χαμηλής πρόσφυσης, περιορίζοντας τη μέγιστη ισχύ της μοτοσυκλέτας στους 160 ίππους και προσφέροντας ιδιαίτερα προοδευτική απόκριση στο γκάζι.
Χάρη στα νέα γραφικά του ταμπλό οι παράμετροι λειτουργίας της μοτοσυκλέτας μπορούν να απεικονιστούν ακόμη πιο ευδιάκριτα. Η πιο σημαντική αναβάθμιση στη Panigale V4 R, που έχει ήδη εισαχθεί στη V4 S, αφορά στην διεπαφή, η οποία εξελίχθηκε μέσω του νέου Info Mode από τους αναβάτες του MotoGP και ονομάζεται «Track Evo», ενώ προστίθεται στα ήδη υπάρχοντα «Road» και «Track».
Για να βελτιωθεί η σταθερότητα, η ακρίβεια και η κατευθυντικότητα στις στροφές και κατά το φρενάρισμα και για να επιτρέπει στον αναβάτη την ιδανική ηλεκτρονικά διαμόρφωση του κινητήρα σε κάθε πίστα, η Panigale V4 R υιοθετεί το Engine Brake Control (EBC) EVO 2. Αυτή η λειτουργία διασφαλίζει διαφορετική βαθμονόμηση από σχέση σε σχέση, αλλά και για το καθένα από τα τρία επιλέξιμα επίπεδα, για τη βελτιστοποίηση της έντασης της πέδησης του κινητήρα σε συνάρτηση με το φορτίο στον πίσω άξονα.
Η Panigale V4 R υιοθετεί μια νέα λειτουργία για το Ducati Quick Shift (DQS) που βελτιώνει το κούμπωμα των σχέσεων σε κάθε βαθμό ανοίγματος του γκαζιού. Τόσο όταν αυτό είναι μερικώς ή εντελώς ανοιχτό, αντιμετωπίζοντας τις δύο διαφορετικές καταστάσεις με διαφορετικό τρόπο.
Στο μερικό άνοιγα του γκαζιού, η λειτουργία αυτή επεμβαίνει στο ψεκασμό ώστε να υπάρχει απροβλημάτιστη χρήση στο δρόμο δίχως σβήσιμο κινητήρα. Με πλήρως ανοιγμένο γκάζι, κάτι τυπικό για χρήση σε πίστα, η λειτουργία DQS εγγυάται μεγαλύτερη σταθερότητα στη μοτοσυκλέτα και βέλτιστες επιδόσεις για καλύτερο γυρολόγιο.
Εκτός από αυτές τις αναβαθμίσεις, υπάρχει μια σημαντική για τον έλεγχο του ανεμιστήρα ψύξης για καλύτερη διαχείριση των θερμοκρασιών λειτουργίας. Επιπλέον, αυτή η λειτουργία διασφαλίζει καλύτερη άνεση για τον αναβάτη στις τυπικές ταχύτητες χρήσης του δρόμου.
Για όσους χρησιμοποιούν τη Panigale V4 R μόνο στην πίστα, η Ducati έχει εξελίξει το συγκεκριμένο λογισμικό Ducati Performance DTC EVO 3 για αγωνιστικά ελαστικά & ελαστικά βροχής (διατίθενται εξτρά και καθιστά τη V4 R μη εγκεκριμένη για κυκλοφορία στο δημόσιο δρόμο), το οποίο πλέον επιτρέπει την ενεργοποίηση της λειτουργίας που αναβοσβήνει το πίσω φως θέσης, όπως απαιτείται από τους κανονισμούς αγώνων σε περίπτωση βροχής. Ταυτόχρονα, αντικαθιστά τη λειτουργία Street Riding Mode με τη λειτουργία Rain Mode που είναι ειδικά σχεδιασμένη για χρήση σε βρεγμένες επιφάνειες.
Για να βελτιωθεί η αίσθηση του αναβάτη κατά το άνοιγμα και τη διαχείριση του γκαζιού, υιοθετήθηκε ένα νέο χειριστήριο γκαζιού που είναι 50% πιο συμπαγές και χαρακτηρίζεται από πιο μία πιο πυκνή ακτινική και αξονική επιφάνεια. Τέλος, όπως και στις αγωνιστικές μοτοσυκλέτες, υπάρχει ένα Pit Limiter για τον περιορισμό της ταχύτητας κατά την έξοδο και την είσοδο του pit lane.
Η Panigale V4 R συνεχίζει με τη διάταξη που βασίζεται στο «Front Frame» και στο μονόμπρατσο ψαλίδι αλουμινίου της γκάμας Ducati Panigale. Είναι εφικτή η ρύθμιση του ύψους του άξονα περιστροφής του πίσω ψαλιδιού σε τέσσερις θέσεις με βήματα των 2 χιλιοστών.
Για να αυξηθεί η πρόσφυση, η ευελιξία και η αίσθηση του αναβάτη, το πλαίσιο της Panigale V4 R ακολουθεί την εξέλιξη της Panigale V4/V4 S 2022, διατηρώντας παράλληλα τη πλήρως μηχανική ρύθμιση της ανάρτησης. Μπροστά, το πιρούνι Öhlins NPX25/30 αυξάνει τη διαδρομή του κατά 5 χλστ., σε σύγκριση με το προηγούμενο «R». Αυτή η τεχνική λύση, σε συνδυασμό με ένα αμορτισέρ Öhlins TTX36 του οποίου η κεντρική απόσταση κυμαίνεται από 312 έως 316 χλστ. με μια τυπική ρύθμιση του άξονα περιστροφής του ψαλιδιού στη θέση +1, αυξάνει το πίσω ύψος κατά 20 χλστ. Με αυτόν τον τρόπο, επιτυγχάνεται υψηλότερο κέντρο βάρους και επομένως μεγαλύτερη ευελιξία στην είσοδο σε στροφή και στις αλλαγές κατεύθυνσης.
Η υιοθέτηση ενός λιγότερο άκαμπτου ελατηρίου (από 105 N/mm έως 80 N/mm) για το αμορτισέρ και το χαμηλότερο φορτίο στο μπροστινό μέρος λόγω της επιμήκυνσης της διαδρομής του πιρουνιού, βελτιώνει το κράτημα και την αίσθηση κατά την είσοδο στις στροφές. Ταυτόχρονα, η μεγαλύτερη διαδρομή του πιρουνιού επιτρέπει στον μπροστινό τροχό να διατηρεί καλύτερη επαφή με την άσφαλτο, ενώ για να απλοποιηθεί η βαθμονόμηση, το πίσω αμορτισέρ είναι εξοπλισμένο με υδραυλική ρύθμιση προφόρτισης.
H supersport μοτοσυκλέτα της Ducati υιοθετεί ένα βουρτσισμένο ρεζερβουάρ αλουμινίου με χωρητικότητα αυξημένη στα 17 λίτρα και προφίλ που κατά το φρενάρισμα και τις στροφές προσφέρει καλύτερη στήριξη για τα χέρια και τα πόδια του αναβάτη. Οι αλλαγές στο ρεζερβουάρ συνδυάζονται με μία πιο επίπεδη σέλα, με μειωμένη ποσότητα αφρού και με διαφορετική κάλυψη, που αφενός εγγυάται μεγαλύτερη ελευθερία κίνησης και αφετέρου βοηθά στην σταθερότητα του αναβάτη.
Στη Panigale V4 R το αεροδυναμικό πακέτο έχει επίσης αναβαθμιστεί με στόχο τη μεγαλύτερη απόδοση: τα νέα πτερύγια δύο στοιχείων (βασικό+flap) μπορεί να διασφαλίζουν το ίδιο αεροδυναμικό φορτίο, αλλά είναι πιο κόμπακτ και πιο λεπτά (κατά 40% και 50%, αντίστοιχα).
Για να βελτιωθεί η ψύξη του κινητήρα και να σταθεροποιηθεί η απόδοσή του σε ακραία χρήση στη πίστα, το φέρινγκ έχει τροποποιηθεί στο κάτω μέρος του, κοντά στις απαγωγές, έτσι ώστε να συμμορφώνεται με τους κανονισμούς του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Superbike. Επίσης, αριστερά στο κάτω μέρος, υπάρχει εισαγωγή αέρα για την ψύξη του αισθητήρα του Ducati Quick Shift.
Για περαιτέρω αύξηση της απόδοσης στη πίστα, η Ducati Performance προσφέρει μια μεγάλη γκάμα αξεσουάρ με τα οποία αναβαθμίζεται η Panigale V4 R. Το πλήρες σύστημα εξάτμισης Akrapovič από τιτάνιο, με διπλό σιγαστήρα κάτω από το κάθισμα, βελτιώνει (σε σύγκριση με το τυπικό σύστημα) περαιτέρω την αναλογία βάρος/ ισχύος της V4 R χάρη στην εξοικονόμηση 5 κιλών και την αύξηση της ισχύος έως τους 237 ίππους. Η εξάτμιση διατίθεται με αποκλειστική χαρτογράφηση, στην οποία όλες οι παράμετροι DTC, DWC, DPL και DSC προσαρμόζονται στη νέα ρύθμιση της μοτοσυκλέτας. Μία επιπλέον μείωση βάρους είναι εφικτή χάρη στην τοποθέτηση ζαντών μαγνησίου, οι οποίες εξοικονομούν 0,7 κιλά (-10%) σε σύγκριση με τις ήδη ελαφριές σφυρήλατες ζάντες του βασικού εξοπλισμού.
Για την καλύτερη προσαρμογή της θέσης οδήγησης, διατίθενται ρυθμιζόμενα αλουμινένια μαρσπιέ που εξελίχθηκαν από την Ducati Corse σε συνεργασία με τη Rizoma. Για την ελαχιστοποίηση του κινδύνου θραύσης σε περίπτωση πτώσης είναι εξοπλισμένα με αρθρωτά πεντάλ φρένου και λεβιέ αλλαγής ταχυτήτων, ενώ χρησιμοποιούν το στάνταρ DQS, το οποίο μπορεί να διαμορφωθεί τόσο ως παραδοσιακός επιλογέας ταχυτήτων όσο και ως ανάποδα/αγωνιστικός.
Το πακέτο Pit Stop προσφέρει θερμαντήρες ελαστικών και βάσεις γκαράζ για ακόμη καλύτερες συνθήκες στην πίστα. Όσοι επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν ελαστικά Slick ή Rain, μπορούν να επιλέξουν το λογισμικό DTC EVO 3, το οποίο εισάγει συγκεκριμένες βαθμονομήσεις του ηλεκτρονικού ελέγχου.
Για την έξτρα αγωνιστική εμφάνιση της Panigale V4 R είναι εφικτή η τοποθέτηση ενός ή περισσότερων εξαρτημάτων από ανθρακονήματα, από τα εμπρός και πίσω φτερά έως προστατευτικά για το πλαίσιο, το ψαλίδι, τον οδοντωτό τροχό και το πλαινό καπάκι κινητήρα, ακόμη και σε λεπτομέρειες όπως οι απαγωγές για την ψύξη των μπροστινών φρένων που βελτιώνουν την απόδοση στην πίστα για πιο αποτελεσματικό φρενάρισμα.